Indonesië | Lombok | Het paradijs!

De allermooiste plek waar ik ooit ben geweest is toch wel het Novotel Lombok Resort op Lombok in Indonesië. Ik was er in 2009. Het jaar dat ik mijn eerste verre reis buiten Europa maakte samen met mijn vriend Erwin en mijn dochter Verena van negen jaar.

Nadat we al een week op Bali hadden doorgebracht lieten we ons door een taxi in Padangbai afleveren, een haven aan de oostkant
van Bali. Van hieruit vertrekt de veerboot naar Lombok. We hadden nog geen stap buiten de taxi gezet of een klein, bochelig mannetje ging er met onze koffers vandoor. In een paar seconden besloten we dat Erwin bootkaartjes zou proberen te bemachtigen en ik sprintte samen met Verena achter de ontvoerder van onze koffer aan, die voor een klein, bochelig mannetje met een koffer van 20 kilo nog behoorlijk snel kon lopen. De sfeer in de haven van Padangbai vond ik behoorlijk intimiderend. Toen we zagen met welke boot we de oversteek naar Lombok zouden maken waren we er niet gerust op dat we Lombok ooit zouden bereiken.

Gelukkig stapten we na een paar uurtjes varen van de veerboot op de kade van Lombok. Samen met twee Australische surfboys stapten we in een taxi naar Kuta waar we de komende dagen zouden verblijven. De surfboards van de mannen werden provisorisch op het dak van de auto gebonden en de reis kon beginnen. Het werd een hobbelige reis over een hobbelige weg in een erg warme, hobbelige auto. Af en toe reden we op een net geasfalteerde weg maar meestal reden we op de weg die nog geasfalteerd moest worden. Nadat de surfboys bij een of andere surfhut waren uitgestapt bracht de taxi ons bij het Mandalika Resort, HET PARADIJS!

We waren behoorlijk moe van de enerverende reis en we waren blij dat we op de plaats van bestemming waren aangekomen. Door het personeel van het Mandalika Resort werden we van harte welkom geheten. Daarna kwam de manager naar ons toe met de bedoeling om ons de huwelijkssuite te verkopen. We hadden een simpele hotelkamer geboekt maar de manager wilde ons toch even op de hoogte brengen van alle andere verblijfsmogelijkheden op het resort. We baalden als een stekker want we hadden helemaal geen zin in die commerciële toestand. De manager was volhoudend en nadat we een upgrade hadden genomen naar een “villa” aan het water konden we inchecken. En die upgrade was een goeie beslissing.We kregen de sleutel van een rieten hutje aan het water, met een prachtig hemelbed en met een enorme watervaldouche. Bovendien konden we vanaf ons terras in een prachtig, vijverachtig zwembad stappen. Wat een verwennerij.

Het Mandalika Resort is een prachtig, groen park. De tuin is is gevuld met exotische bloemen, planten en bomen. Vriend Erwin heeft de Vrouwentongen (Sansevieria) op ons terras zelfs nog gebruikt om zijn was te drogen.

Het Mandalika Resort is echt een plek om tot rust te komen. Het resort ligt afgelegen en buiten het resort is weinig te beleven. Geen promenade met winkeltjes of ander vermaak. Alleen maar rust en natuur. En dat is waarom het mijn mooiste plek is.

Op het prachtige houten terras kun je elke avond weer de zon in zee zien zakken.

En overdag bestaat het uitzicht uit alleen maar uit blauwe zee omringd door een paar bergen. Tijdens een korte wandeling buiten het resort liepen we een paar apen tegen het lijf. Dat was flink schrikken geblazen. Zonder overleg draaiden we ons alledrie om en liepen bijna niet in draf terug naar het resort.